facebook
Dobré odpoledne, je sobota 12.4.2025 a svátek slaví Julius

Hodnocení dětí ve škole


Ilustrační fotografie


Hodnocení jsme vystavení prakticky celý život a proto má nesmírný vliv nejen na náš pracovní, ale i soukromý život. Je také nedílnou součástí vyučovacího procesu. V dnešní době mají učitelé spoustu různých možností, jak své žáky ohodnotit, avšak stále není úplně jasné, který způsob je vlastně nejúčinnější a zároveň nejspravedlivější.


Kam až historie sahá

Výsledky se ve školách uplatňovaly již ve starověku a jednalo se o takový způsob hodnocení, kdy byli žáci s dobrým prospěchem posazeny do předních lavic a naopak ti s horšími výsledky byli posazeni dozadu. Sedět vepředu byla tedy pocta a učitelovo gesto ocenění žákových výsledků. Zároveň se také uplatňovaly tělesné tresty a nošení symbolů. Tyto způsoby hodnocení byly postupně od konce 18. století vytlačeny tím písemným, tedy známkami.


Co a jak hodnotit

Za prvé je třeba ihned ze začátku stanovit jasná kritéria, podle kterých budeme hodnotit a co přesně bude posuzováno. Ty by se pak neměly během pololetí či celého školního roku měnit. Je nesmírně důležité na chybu nejen poukázat, ale také hledat její příčinu a navrhnout určité řešení. Tento způsob totiž slouží k lepší motivaci žáka, kterou ve školách velmi často postrádáme.


Klasifikace vs. slovní ohodnocení

Již několik let se vedou diskuze o tom, zda je pro žáky vhodnější klasické známkování nebo slovní hodnocení. Přitom v zahraničí je obsáhlé slovní hodnocení podporováno a patří mezi oblíbené a často používané metody. Klasické známkování vyvolává v žácích strach a obavy, které vytváří negativní vztah ke škole. Dokonce i čeští učitelé od klasického známkování upouští a preferují slovní komentář, kdy mají možnost žákovi vysvětlit, proč jsou ohodnoceni tak či onak. Dítě má tak možnost dozvědět se o svých znalostech více a může být motivováno k lepším výkonům a většímu zájmu. Tento způsob hodnocení zároveň neposkytuje možnost učiteli vynucovat si kázeň či udělovat trest pomocí známky.


Ideální je kombinace obou metod

Co se týče vhodnosti hodnocení, pouze slovní hodnocení či suchá klasifikace není vhodná. Ideální je kombinovat obě dvě metody. Známkování poslouží k rychlé a k jednoduché komunikaci mezi učitelem a žákem a slovní ohodnocení k tomu, aby žák přesně a jasně pochopil, proč danou známku dostal, v čem je dobrý a na čem je třeba ještě zapracovat.





Předčítání dětem je přínosné Předčítání dětem je přínosné

To, že je procvičování čtení i mimo školu velmi přínosné, je známá věc. Zvláště pokud předčítají rodiče, rozvíjí to nejen dětskou schopnost učení, ale i samotný vztah rodiče a dítěte. Čas strávený s dětmi je v dnešní době bohužel...

Školky jsou skvělou součástí dětského světa Školky jsou skvělou součástí dětského světa

S rozvíjením schopností u dětí se začíná již brzy, nejvíce v předškolním věku. Děti jsou zvídavé a pokud se jim něco ukazuje hravou formou, jsou schopny si vše snadno zapamatovat.

Kdy začít dítě učit lyžovat? Kdy začít dítě učit lyžovat?

Zimní sezóna je v plném proudu a každý rodič – lyžař přemýšlí, kdy už je ten správný čas naučit své dítko lyžovat. Poté je třeba se rozhodnout, zda dítě učit sám/a, nebo ho zapsat do lyžařské školičky...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka