facebook
Dobrý podvečer, je úterý 3.12.2024 a svátek slaví Barbora

Vliv canisterapie na děti s postižením


Ilustrační fotografie


V dnešní době již existuje mnoho způsobů, jak ulehčit život a celkové prožívání dětem s určitým druhem postižení. Spousta lidí zastává názor, že příroda léčí nejlépe. Málokterá metoda však může lidem pomoci nejen fyzicky, ale také sociálně a emocionálně. V souvislosti s touto myšlenkou vznikl pojem „canisterapie“. Co to vlastně je a jak funguje v praxi?

Canisterapie aneb Psí terapie

Pojem canisterapie sice ještě není prohlášena jako oficiální léčebná metoda, ale spousta zdravotních center její služby hojně a s úspěchem využívá. Jedná se o terapii, při které se používá cvičený pes, který navštěvuje zdravotnická zařízení, jako je nemocnice, rehabilitační střediska apod. a pomáhá zlepšovat celkový fyzický i psychický stav postiženého člověka, děti nevyjímaje. Pes pomáhá při léčbě fyzického postižení, určitých svalových dysfunkcí, autismu, špatné sociální komunikaci, atd.

Máme 2 základní metody:

AAA (Animal Assistent Activities) – při této metodě se využívá pouze přítomnost psa – nejsou určeny konkrétní cíle, jde o navození příjemných pocitů z přítomnosti pejska

AAT (Animal Assistent Therapy) – při této metodě se již stanovují určité cíle a metodika provádění

Fyzická stránka – při léčbě určitých fyzických postižení se používá tzv. Polohování. Jde zde o přímý fyzický kontakt bez velkého množství oblečení. Psa pokládáme zády k dítěti pod hlavu či na kolena nebo ho můžeme, pokud je ještě malé, položit na záda samotného psa. Tělesné teplo, pach a pravidelný rytmus srdce psa působí na dítě relaxačně, uvolňují se napjaté svaly a dítě se celkově zklidní. Může se procvičovat i jemná motorika tím, že dítě psa hladí, krmí ho, češe, podlézá.

Sociální a kognitivní stránka – dítě se učí komunikovat, dává psovi povely, povídá si s ním nebo o něm s rodičem. Dále se rozvíjí oblast myšlení – dítěti pokládáte granule na holé tělo a jak pes granule postupně jí, dítě vyjmenovává části těla. Poté může psa popisovat, vymýšlet si o něm různé dobrodružné příběhy, což rozvíjí jeho fantazii a motivuje k učení.


Emoční stránka – pes obohacuje život dítěte, hlavně autisty, kdy prolomuje ledy mezi dítětem a jeho okolím. Pes je pro dítě kamarád, poskytuje mu tělesný kontakt, pomáhá mu odbourávat strach z neznámého a zvyšuje sebedůvěru dítěte.

Canisterapie v případě AAT by se měla provádět vždy za přítomnosti vyškoleného člověka a cvičeného psa. Předejdete tím tomu, že bude činnost psovi nepříjemná, z důvodu, že není na danou věc zvyklý a zároveň budete mít jistotu, že je Vaše dítě ve správných rukou profesionála.





Obezita v předškolním věku Obezita v předškolním věku

Dětská obezita je dnes bohužel stále aktuálním tématem. Počet dětí s výraznou nadváhou stále přibývá, stejně jako řetězců s fastfoody, které nabízejí lákavé slevy na nezdravá jídla. Děti nátlakům a chutím nedokáží odolat a...

Kdy navštívit logopeda Kdy navštívit logopeda

Věková hranice, kdy se dítě naučí srozumitelně mluvit je velmi individuální. Každé dítě je originál, některé se naučí třeba dříve chodit a některé zase mluvit. Schopnost řeči je specifickou dovedností člověka a má velký význam v...

Denní a noční pomočování dětí Denní a noční pomočování dětí

Každému malému dítěti se i po naučení na nočník občas stane, že se počůrá. Pokud jsou dítěti méně, než 4 roky, nejedná se o nic zvláštního ani závažného. Pokud však běžný únik moči přetrvává i po 4. roce, může se jednat o...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka